Boonen: Gyertyafénynél
Gyermekkoromban
a szeptember hűvös őszi idővel köszöntött be, de mostanság ilyenkor még javában
tombol a nyár. Olyan érzése van az embernek, hogy nem is lesz ősz, pedig a fák
levele sárgul, korán pereg a nagy szárazság miatt. A régiség és bioélelmiszerek vásárát Balaton
melletti árnyas kis erdőben tartották minden hét szombatján. Hatalmas volt a
nyüzsgés, itt minden kapható volt, amit az ember megkívánhatott, szárított
gyümölcsök, levendula párnácskák, gyógynövények, bumfordi kis rongybabák,
kézzel faragott bútorok, egzotikus illatot árasztó szantálfa szobrocskák,
díszes szélcsengők csengtek bongtak az enyhe szélben, rongyszőnyegektől a
festményekig. Bábeli hangzavarban tolakodott a szeptember végi nyárban a
sokaság, taposta egymás sarkát a tömeg.
A piac
csendesebb részében voltak a régiség kereskedők kincseket rejtő standjai, itt
az emberek megcsendesedve bámészkodtak meg-megállva. A legutolsó standnál egy öreghölgy árult, szebbnél
szebb olajképeket. Arcára az évek
ezernyi ráncot festettek, vékony nyakát egy színes kínai selyemsál takarta,
haját szoros kontyba fésülve tartották össze a jádeköves hajtűk, mély bordó
kopott bársonyruhában ült egy kis széken, ujjai között hosszú szipkában vékony
cigaretta füstölgött. Az idős hölgy különös jelenség volt a régiségkereskedők
között, nem tereferélt a szomszédjaival csak ült a székén, és kedvesen
mosolygott. Ha valakiben meglátta a
vevőt, rögtön felállt és készségesen válaszolt a kérdésekre, finoman
érdeklődött hova vinnék a képet, tanácsokat osztogatott a világítást illetően. A
képei előtt mindenki megtorpant, csodálatos festmények voltak azok, és nagyon
drágák. Ebben a válságos világban nem nagyon engedhetik meg az emberek maguknak
ezt a luxust, főként, hogy a képek egy ismeretlen festő munkái, bár némelyik
kép nagyon ismerősnek tűnt, de erre a vásárra nem sok műértő járt. Azért néha
több kép is elkelt, de ezek a vevők majdnem mindig külföldiek voltak.
Egy magas
szikár férfi jelent meg a standok előtt, sötét ruhát viselt, fején kalap,
mindkét kezét maga mögött összekulcsolva merev egyenes járással sétált, de csak
az öreg hölgy standjánál állt meg. Az asszony arcán félelemmel vegyes
izgatottság jelent meg. Az öregúr
megállt egy kép előtt, az asszony riadtan felugrott a kis székről. Mindketten
egyetlen képet fogtak, és visszafojtott hangon, látható idegességgel
vitatkoztak. Látszott a beszélgetőkön, hogy régről ismerték egymást, és az is,
hogy nem örültek a találkozásnak.
-
Ez
a kép egy Arnold Boonen másolat, nem mondhat ilyen árat érte! - sziszegte a
férfi.
-
Árulja
el már a másoló nevét! Csodálatos ez a
másolat! - könyörgött a férfi.
-
Ez
a kép egy ismeretlen festő képe uram, én csak ennyit mondhatok. Nem ismerem
Boonen Gyertyafénynél című képét, hiába is erősködik itt hétről hétre. –felelte az asszony.
-
Adja
ezt még olcsóbban is! – kiáltott az öregúr elmenőben, és megemelte a kalapját.
A vitájuk
nem ért véget, meddő volt, mint mindig. Mindketten bosszúsan fordultak el
egymástól, tudva, hogy a következő szombaton mindez megismétlődik.
Az
öregasszony hazaérve visszapakolja a képeket a műterembe, mindössze egyetlen
kép kelt el ma, nincs pénze az embereknek, mormogja. Becsukja az ajtót, és leül
a festőállványa elé. Nagy gonddal nézegeti az állvány mellé állított híres
festő reprodukcióját, majd az ecsettel a kezében elmélyült munkába kezd.
Nagyon emberi és a lélek mélyéig hatol.
VálaszTörlésKedves Ibolya.
VálaszTörlésNagyon jól sikerült novella.gratulálok !
gyuri